Berlinerboller! (Keto, Glutenfri, Nøttefri)

Berlinerboller! (Keto, Glutenfri, Nøttefri)

Berlinerboller! (Keto, Glutenfri, Nøttefri)

Berlinerboller! (Keto, Glutenfri, Nøttefri)

Berlinerboller! (Keto, Glutenfri, Nøttefri)

Berlinerboller! (Keto, Glutenfri, Nøttefri)

Berlinerboller! (Keto, Glutenfri, Nøttefri)

Berlinerboller! (Keto, Glutenfri, Nøttefri)Berlinerboller! (Keto, Glutenfri, Nøttefri) – Nailed it! Herlighet som vi har savnet berlinerboller – eller solboller som vi kaller det her i Tromsø. Her spiser vi nemlig herlighetene for å markere at sola har snudd! Nå er det sikkert mange som rynker på øyebryna og lurer fælt på hvorfor i alle dager vi markerer at sola kommer tilbake, og det med berlinerboller (ja, solboller altså)!?

For å svare på det første, for oss som bor nord for polarsirkelen er det en stor greie når sola titter frem igjen. Og bollene? Vel, svaret finner du i denne artikkelen. Den korte versjonen? – “Asbjørn Hansen i Bakehuset Nord Norge produserte berlinerboller som «solboller» allerede da han startet bakeriet i 1971, forteller veteran Bjørn Figenschou. Siden før den tid har vi i Tromsø markert soldagen med berlinerboller, forteller han.” Altså har dette vært en “greie” siden før 70tallet, men ingen vet helt hvor tradisjonen kommer fra.

Men pytt! Det viktigste er jo at det finnes påskudd for å kaste innpå et par- to – ti solboller (eller Berlinerboller for ordensskyld)! Eller trenger man egentlig et påskudd? Disse er jo keto-vennlige så det holder, selvsagt glutenfri, og til manges glede også nøttefri! Det er jo ikke til å stikke under en stol at det aller meste av lavkarbobakst lages av nøttemel. Det er jo en andel folk der ute som ikke tåler mandler og nøtter. I tillegg er det jo en del som ikke spiser det av andre årsaker. Havrefiber har endelig nådd det Norske lavkarbo-miljøet og tatt det med storm! Vi har allerede utviklet mange oppskrifter med havrefiber, du kan sjekke  de ut her.

Ikke at det er noe galt med andre meltyper, alt funker super til sitt formål. Men det er jo forfriskende med nye bake-ingredienser i et slikt kosthold. Det gjør jo at mulighetene blir enda flere! Men nok om det… BERLINERBOLLER! Ja, vi fikk det faktisk til. Du kan fylle de med vaniljekrem, bringebærsyltetøy eller nyte de “naken”. Vi har vært forsiktig med søtning, så du må gjerne “gønne på” om du liker det veldig søtt. Hvordan få vaniljekrem eller bringebærsyltetøy i bollene spør du? Vi brukte en ketchup/dressing flaske kjøpt på NorEngros for noen år siden og lot det stå til! Det finnes sikkert mange lure teknikker der ute.

Jeg husker jeg brukte å fleske til med ekstra bringebærsyltetøy når jeg spiste berlinerboller før, det er jo de som er best spør du meg! Men smak og behag.

Vil du være skap-tromsøværing og fleske enda mer til, kan du dyppe de i sjokolade og kalle de mørketidsboller! For å sitere Bakehuset Nord Norge: ” Berlinerbollen har solide tradisjoner i Tromsø, som «solbolle», ment for å markere solas tilbakekomst etter mørketida. Etter årtusenskiftet fikk de tre populære variantene «selskap» av en ny type berlinerbolle; med kjerne av vaniljekrem overtrukket med mørk sjokolade, som har blitt en favoritt på seinhøsten. I tiden etter sommerens solskinn, og før julas søte fristelser, er «mørketidsbollen» med på å tilføre kjærkomment påfyll av energi og søt begeistring.” – se der ja! Enda et påskudd for å dytte innpå et par ti-tjue berlinerboller, og det med goooood samvittighet! Aaaah.. lavkarbo altså ♥

Berlinerboller! (Keto, Glutenfri, Nøttefri)
 
Skrevet av:
Serveringer: 6-8 stk
Ingredienser:
Fremgangsmåte:
  1. Varm fløte og vann til fingervarmt.
  2. Ha tørrgjær og Finesse Bakesukker i fløteblandingen og sett til side.
  3. Mål opp de tørre ingrediensene.
  4. Pisk sammen fløteblandingen og egg.
  5. Ha i de tørre ingrediensene og bland godt.
  6. Del deigen i 6 - 8 like store deler.
  7. Form boller og trykk de noe ned så de blir litt flatere på topp.
  8. Ha over på et bakebrett, dekk til med et klede og legg på en lun plass så de får heve. Et tips er å fylle vaskekummen med kokvarmt vann og ha bakebrettet over vanndampen. La bollene heve i ca 2 timer.
  9. Varm frityrolje i en kjele som tåler høy varme. Oljen skal nå 160g. Hvis du ikke har et steketermometer kan du teste oljen med et kjøkkenredskap i tre. Når oljen freser/bobler rundt treredskapet er oljen varm nok.
  10. Stek bollene i ca 5-6 minutter. Snu innimellom.
  11. La renne av på kjøkkenpapir.
  12. Ha i bringebærsyltetøy eller vanilje, eller nyt de au natural! Vi har rullet våre i klassisk Sukrin!
Næringsinnhold pr 100 gram:
Kcal: 207 Fett: 16,3 Karbohydrater: 1,9 Protein: 4,9

 

5 Comments

  1. Pingback: Tortillas! (Keto, Glutenfri) - Fett & Forstand

  2. Pingback: Fastelavnsboller 2021! (Keto, Nøttefri, Glutenfri) - Fett & Forstand

  3. Pingback: Kanelknuter med Ostekrem & Blåbærsyltetøy! (Keto) - Fett & Forstand

  4. Pingback: Smultringer! (Keto, Glutenfri) - Fett & Forstand

  5. Pingback: Donuts! (Keto, Glutenfri, Sukkerfri) - Fett & Forstand

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.